Om opgenomen te worden op wat pagina’s tussen het voor- en achterblad van de CS-Partituur moet je van goeden huize komen. Nou, deze plaatsgenoten hebben er een uur (mee-)denken voor over gehad. Met deze introductie kreeg ik hen op het puntje van hun stoel:
Lieve mensen, weten jullie wat ik met zintuigen bedoel? Nee! Een volkomen onbekend begrip dat verduidelijkt wordt met de woorden ogen, oren, neus en mond. Willen jullie eens wat woorden noemen die met deze zintuigen te maken hebben? De trein komt moeizaam op gang, maar als ze eenmaal op stoom zijn, worden mijn “studenten” steeds creatiever en opener. Om eens te inventariseren wat er in hun hoofden speelt neem ik hiermee wat Partituurruimte in beslag. Onze ogen hebben we nodig om te kijken. Televisie en voetbal worden hierbij als eerste genoemd. Kijken mag je ook naar het Eurovisie Songfestival. Maar wat zijn deze medelanders onder de indruk van bergen en van de natuur in Nederland, met zijn prachtige bloemen en al die rivieren. Imposant om te zien zijn al die dammen, stuwen, sluizen en bruggen. Dubbelzinnig (ja ook zo bedoeld) is de opmerking
“Blijf kijken waar je loopt!” Hoe waardevol zijn je kijkers! Ammar zegt: “Als ik 2 of 10 miljoen Euro voor je ogen over heb, wil je dan ruilen?”
Bij horen horen je oren. Ideale zintuigen om van muziek te genieten! Ook goed voor de communicatie. We hebben baat bij onze oren tijdens het volgen van het journaal. Bij de wekelijkse taalles maken we steeds weer gebruik van onze oren. En wat te denken van het naar de radio luisteren, het genieten van zingende vogels en het signaleren van Dinxperlo’s klokgelui? De imam in de moskee vult onze oren en zonder beide “ontvangers” hebben we niets aan Youtube en het telefoontje. (Pardon! Met een mobieltje kun je ook sms’en en appen!!)
Proeven en mond zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarnaast is een mond uitstekend geschikt om te praten (en te spreken), te eten en te bijten. Bij de opmerking “kussen” wordt volop gelachen! Maar dat dòe je toch als je iemand heel aardig, heel lief vindt. Dan kun je er toch niet buiten! Maar mogen anderen het zien?? Weet je dat je met je mond ook goed kunt zingen! En daarop verder bordurend komen we uit bij (uit-)blazen en schreeuwen.
Neus. We komen deze avond niet verder dan het zintuig neus. Waar is die nou goed voor? Er wordt diep nagedacht alvorens de woorden publiekelijk worden gemaakt. De neus is toch in de eerste plaats om te ruiken! En wat dan nog meer? Het woordje niesen komt ook op tafel, vanwege hooikoorts bij een der leerlingen. Echt, het klopt, er zitten ook twee gaten in (stiekem voorgezegd). Spontaan is dan weer de opmerking: ”De bril steunt op je neus”. Als je verkouden bent laat je neus je dat maar al te goed weten. Vorige week hadden we het bij de taalles over brandbeveiliging en de daarbij behorende rookmelder. Die ruikt, als het ware, of er brand is. Algemeen gelach bij “de neus ophalen” en “in je neus peuteren”. Maar ook onze medelanders gebruiken de neus voor deze handelingen. N.B. Dit doe je echter niet in het gezelschap van anderen.
N.B. Grappig is om eerst te moeten uitleggen wat een koor is. M.b.v. een simpele tekening komen mijn “gasten” daar achter.
grrt
medeondertekenaars: Ammar / Quanweh Li / Saleh / Mohamed / Fairos / Nashteman / Asmahan (en haar dochtertje Mariam) 18-05-’22
** Een van onze medezangers heeft “aangeboden” om het volgende slachtoffer te zijn van Waarnemen / Waargenomen